اعتماد به نفس در نوجوانان
نام مقاله: اعتماد به نفس در نوجوانان
گردآورنده: میناجهانی
استاد راهنما: سرکارخانم حسن زاده
مدرسه: خاتم الانبیاء
سال تحصیلی:95-94
فهرست
مقدمه ................................................................................................................................................ 1
تعریف اعتمادبه نفس ......................................................................................................................... 2
عزت نفس درمتون دینی .................................................................................................................... 2
انواع اعتماد به نفس ............................................................................................................................ 3
هشت عنصرکلیدی برای اعتماد به نفس بالادرنوجوانان ...................................................................... 4
ویژگی نوجوانان دارای اعتماد به نفس ............................................................................................... 5
راههای کسب اعتمادبه نفس درنوجوانان درتوصیه به والدین ونوجوانان .......................................... 5
راه هایتقویت عزت نفس ................................................................................................................. 13
خلاصه ............................................................................................................................................ 14
فهرست منابع و ماخذ ....................................................................................................................... 15
چکیده
یکی از عوامل مهم تربیت صحیح نوجوانان اعتماد به نفس میباشد.همچنین عزت نفسازعواملمهموتأثیرگذاردرآیندهنوجوانان است.ازعواملی کهبرعزتنفسنوجوانانتأثیرمیگذارد،ارتباطونقشمهمخانوادهباعزتنفساست. بنابراینبرایتقویتو ایجاد عزت نفس درنوجوانان ابتدابایدعزتنفسخانوادهووالدینرا سنجید و ارتقا داد.
عزت نفسیکیازنیازهایاساسیبشراستکهبدونآنزندگیاجتماعیانسانتاحدودیمختلمیشود وانساننمیتواندباافراددنیایپیرامون خودارتباطبرقرارکند.درنتیجهفرددچارافسردگیودلزدگیاززندگیخودمیشودوزندگیرابدونهدفوغایتمی داند.بنابرایناگرفردی اعتمادبهنفسلازمراداشتهباشد؛دارایانگیزهکافیبرایزندگی،انجاماموروکارهایخارقالعادهودارایاهمیتمیباشدوهمینانگیزهعلاوه برایجادعزتنفسباعثتقویتآنهممیشود.
علاوهبراینعزتنفسبرموفقیتهاوعملکردتحصیلینوجوانتأثیرمیگذاردواگرفرددچارکمروییوضعفاعتمادبهنفسباشددرامتحانات خودموفقنخواهدبود.همچنینعزتنفسدربهبودعملکردوارضایشغلی،اجتماعی،خانوادگیوحفظبهداشتوسلامتجسمیوروانی درمراحلمختلفزندگیتأثیرمیگذارد.
کلیدواژه:تصورفرد،احساستوانمندی،اعتمادبهنفسمعنوی،افسردگی،بحرانهایارتباطی،ملتهب،کامیاب،مصمم
مقدمه
تربیت به معنای آموزش وتعلیم میباشد .تربیت در سنین نوجوانی بسیار مهم است و آینده نوجوانان رارقم میزند که البته ریشه در دوران کودکی،محیط وخانوادهای است که درآن زندگی میکند.تربیت صحیح یک نوجوان از آن دسته وظایفی است که یک در میلیون احتمال انجام موفقیت آمیز آن وجود دارد!این مشکلات دغدغه ای برای والدین تمامی نوجوانان است.مسؤلیت ساختن واستحکام بخشی اعتماد به نفس در فرزندان،برای ورود به جهان امروز بسیار خطیر ورعب آور است وبسیاری ازوالدین مأموریت خود رابه دور از هر گونه نظر کارشناسی وتجربه سودمند متخصصان اجرا میکنند.
علاوه براین ها؛مهم است که نوجوانانپدرومادری لازم دارندکه دراعتماد به نفس وحفظ عزت نفس،الگویی مناسبوالهامبخش برای آنان باشند.پس یکی از اهداف اصلی موجبات پایه ریزی وارتقایاعتماد به نفس والدین است.واقعیت این است که بسیاری از والدین از بودن درکنارنوجوانشان وتربیتکردن وپرورش دادنلذت وافر میبرند.نفس زندگیبایک نوجوان وهیجانات وتجربه های تلخ وشیرینفرایندتربیت انسان درحال گذار،فینفسه بسیاریازمادران وپدران را به خودجلب میکنند.
والدیننقشبسزاییدر تقویت اعتماد به نفس نوجوانان دارندولی بایدبپذیرندکه فاکتورهای تأثیرگذاردیگری نیز وجوددارند.دردنیایی که درآن زندگی میکنیم،والدین به سختی میتواننداحساس وتفکرخوبومثبتی از خود داشته باشند،همانندبسیاریازانسانهایدیگر.فشارهایبیحدوشمارحاصلازروندجهانیسازی،هرروزافرادبیشتریرابهزانودرمیآوردواهدافکلانوایدههایهمیشهمتغیروپیشروندهشغلی،بسیاریرامغلوب ومقهورخویش ساختهاند.
به علاوه بسیاری ازافرادممکن استمیراثدارمشکلاتدیگری هم باشند.شاید نوجوانازلحاظ ژنتیکیآمادگیواستعدادمشکلاتدورهبلوغراداشتهباشدوبدینترتیب،احتمالموفقیتوکامیابیاودراینسنینکاهشیابد؛ودمدمیمزاجیاخجالتیبودن،کجخلقی،ویامعلولیت هایذهنی وجسمیکار نوجوانرابرایپذیرفتهشدندرجامعهبسیارسختکند.
نوجوانانیکهازاقلیتهاینژادیمهاجریاطبقاتمحرومجامعههستند،اغلببراینداشتنعزتنفسوحساحترامبهخوددلایلکافیدارند.آنهاهمچنینشانسکمتریبرایکسبمهارتهاییکهبهساختناعتمادبهنفسدرافرادکمکمیکند،دارند.والدیندارایاعتمادبهنفسانسانهایکاملوفوقالعادهاینیستند.آنهامیدانندمرتکباشتباهاتوخطاهایبسیاریمیشوند،اماعلیرغمایننقایصوناکامیها،همچنانپشتکارخودراحفظمیکنند.آنهابرایمدتزیادیشکستخوردهباقینمیمانند.وقتیتصمیممیگیرندکهبههدفازپیشتعیینشدهیخودبرسند،مشکلاتراباآغوشبازپذیرامیشوندوازرویاروییباآنهالذتمیبرند.
اعتمادبهنفس
اعتمادبهنفسیعنیاینکهفرداحساسات،عقایدوافکارخودراباورداشتهباشدوبتواندبدوننگرانیازعدمموفقیتیاتحقیروسرزنشدیگران،آن هارابیانکند،یابهمرحلهاجرادرآورد.(احمدی،شرفی،کرمی،6:1390)
عزتنفسدرمتوندینی
عزتنفس،ازمفاهیمیاستکهدرمتوندینیموردتوجهزیادیواقعشدهاستویکیازارکانبنیادیناخلاقوآدابانساناسلامیشمردهمیشود.درطولصدسالگذشتهنیزبسیاریازروانشناسانمانندآدلر،الپورت،راجرز،سالیوان،هورنی،جیمز،مزلو،مورفیورانک،ایننظریه راپذیرفتهاندکهانسانداراینیازبهعزتنفساست.درابتدایکودکیامنیتوآرامشکودکاندرگروتوجهومراقبتوالدیناست،والدین نیازهایکودکانخودرابرآوردهساختهواضطرابهایشانرابهحداقلمیرسانند.بهتدریجکهکودکانرشدمیکنند،درآناناینسؤالمطرحمیشودکهآیادخترانوپسرانخوبیهستندیاخیر،میخواهندپیامدهایخوبدریافتکنندوازپیامدهایبددرامانباشند.روانشناسانمعتقدندکه کودکانونوجوانانبرایاجتنابازاحساساتوحشتآور،بایدباورداشتهباشندکهخوباند؛مثلاًباارزشهستند،تابتواننداضطرابهایشانرابه حداقلبرسان(مرویانحسینی،76:1383-75)
ارتباطمتقابلبینعزتنفسوتصورفردازتواناییخود،موردتأییدقرارگرفت.بدینمعنیکهاگرمیزانعزتنفسکاهشیابد،احساسضعف وتواناییدرفردبهوجودمیآیدوبالعکسباافزایشمیزانعزتنفساحساستوانمندیوارزشمندیدرفرداحیامیمیشودوتغییراتمثبتیچون افزایشپیشرفتتحصیلی،افزایشتلاشبرایکسبموفقیت،داشتناعتمادبهنفس،بلندهمتبودن،تمایلبهداشتنسلامتبیشتر،برقراری روابطسازندهبادیگرانوپیشبینیمثبتنسبتبهموفقیتهایبعدی،دراوپدیدارمیشود.بنابراین،عزتنفسطرزپنداروتصورنسبتاًپایداری استکههرکسازشخصیتفرذیواجتماعیخودداردومیزانبارارزشیکهبرایخوداحساسمیکند.(همان:76-75)
قرآندرتحلیلروانیقومبنیاسراییلکهستمفرعونیراپذیرفتند،میفرماید:"فَاستَخَفَّقَومَهُ فاَطاعوهُ اِنَّهُمکانواقَوماًفاسقین"فرعونمردمان خودراتحقیروخوارنمود،پسایشانهماورااطاعتکردند.ایشانمردمیبدکرداربودند؛یعنیظلمپذیریوتنبهحکومتباطلدادنوبهدنبالآن بهفسقوبدکرداریپرداختن،همهازبازتابهازپیامدهایعدمعزتنفس(خواریوتحقیرشدن)است.اَنبیاءوهمهمصلحانبزرگتاریخ ،هموارهبااعتمادبرقدرتمردمیبهاستقبالومبارزهباجریانهایباطلرفتهاندوازعنصرعزتنفسوتزریقاحساسبزرگواریوتربیتانسان هایبزرگواربهدستاوردهایعظیمدستیافتهاند.بنابراین،درمکتبتربیتیاسلام،مسألهعزتنفس،یکیازعناصربنیادیناستوراهحل پایدارونزدیکبسیاریازآلودگیهایاخلاقی،توسعهوتأکیدبرعزتنفسدرمخاطبانمیباشد.پیامبراکرم(ص)فلسفهبعثتخویش راتکمیل وتوسعهکرامتوبزرگواریاخلاقمیداند.امامعلی(ع)بهفرزندشحسنبنعلی(ع)توصیهمیکند:"اَکرِمنَفسَکَعَنکُلِّ‑دَنیّهوَاِنساقَتَکَاِلیَالرَّغایِبِ،فَاِنَّکَلنتعتاضَبماتبذُلُمننَفسِکَعَوَضاًولاتکنعبدَغیرَکَوقدجَعَلَکَاللهُحُراً"ونفستراازهرگونهزبونیوپستینگهدار،هرچندتورابهنعمتهایبیشماررساند.زیراهرگزبرابرآنچههزنفسخویشصرفمیکنی،عوضنخواهییافت،وبنده دیگریمباش(به طمعمالوجاهبرایکسیسرفرودنیاور)کهخداتوراآزادگردانیدهاست.پیشوایانورهبراندیناسلامتلاشنمودهاندباایجادعزتوشرافتدینی درپیروانخویشوآشناکردنهرکسباارزشذاتیانسانیخود،درایشانروحعزتنفسواحساسمقبولیتوارزشدرنزدخدایمتعال رابرانگیزانندودرعوضآنانرابهسویهدفهایعالیسوقدادهوبرمشکلاتدورهیزندگیخویشغلبهدهند.(همان:78)
انسانهایشریفودارایعزتنفسکهخودشانرادستکمبهحسابنمیآورندودارایروحبلندالهیهستندبهخویشتن خویش احترام میگذارندوهیچگاهحاضرنیستندذلتوخواریراتحملنمایندوبهخاطرکوچکترینمشکلاتزندگیروزمره،شرفوعظمتانسانی خودرازیرسوالببرند.اینانساندرصورتناکامیوشکستدرمشکلاتزندگیبهروحبلندشونیزتوکلوتکیهاشبهخداوندبامشکلات فراواندستوپنجهنرممیکنندتابتوانندبهساحلموفقیتوپیروزیبرسند.(دهستانی،184:1388-183)
تغییردرکارآمدیتصوریشخصمیتواندباعثتغییردرعزتنفسشود.درافرادیکهبهآنهااجازهصحبتبیشتر(ولذاتأثیرگذار)برگروهدادهمیشد،عزتنفساغزایشیافت.فدردریافتکهموفقیتغیرمنتظرهدریکتکلیفبهظاهرناممکن،باعثبالارفتنعزتنفسدردانش آموزانیمیشودکهعزتنفسپایینیدارند.پسافزایشکارآمدیشخصیمیتواندمنجربهاغزایشعزتنفسشود.علاوهبراین،شواهدی دردستاستحاکیازاینکهافزایشعزتنفسمیتواندمنجربهکارکردمؤثرشود.(ساپینگتون،179:1388)
درواقعبهطورکلیسهنوعاعتمادبهنفسوجوددارندکهبایدهرسهرادرخودایجادکنیم:1-اعتمادبهنفسرفتاری2-اعتمادبهنفساحساسی3-اعتمادبهنفسمعنوی.برایآنکههمانفردقویوکاملیبشویمکهاستحقاقشراداریم،بایدهرسهنوعاعتمادبهنفسراداشتهباشیم.(دیآنجلس،68:1390-67)
عزتنفسرفتارییعنیاعتمادبهتواناییبرایاقداموبهانجامرساندنکارهادرزندگی.دومیننوعاعتمادبهنفس،اعتمادبهنفساحساسییعنی اعتقادفردبهتواناییاشبرایتسلطیافتنبردنیایخودش.برخیازمااعتمادبهنفسرفتاریبالاییداریموازاینروبهموفقیتهاییهمدستیافته ایم.اماچوناعتمادبهنفساحساسیپایینیداریمدرزندگیشخصیماناحساسخوشبختینمیکنیم.ازسویدیگربرخیازماهماعتمادبه نفس احساسیبالاییداریمامانمیتوانیمدرکاریحتیچندروزدوامبیاوریم.سومیننوعاعتمادبهنفس،اعتمادبهنفسمعنوییعنیاعتمادفردبه جهان هستی.بدوناعتمادبهنفسمعنویواقعاًدشواراستکهدونوعاعتمادبهنفسرفتاریواحساسیرادرخودایجادکنیم.(همان،69-68)
بهگفتهیاس.ایستاین"افرادبرخوردارازعزتنفسبالادردرونخودیکوالدمهربانحملمیکنندکهبهموفقیتآنهاافتخارکردهونسبت به شکست هایاوصبوروشکیباست.....برعکس،کسیکهعزتنفسپایینیدارد،دردرونخودبکوالدناراضیحملمیکنندکه دربرابرشکست هایشان بسیارخردهگیرعملکردهودرهنگامموفقیتصرفاًیکلذتکوتاهمدتوگذراارایهمیدهد."
عزتنفسوغرور:بهنظرراجرزوسایرنظریهپردازانخودشکوفایی،عزتنفسبالاجنبهمهمیازخودپندارهاستوباسازگاریفردارتباط دارد.بهگفتهآنها،افرادبرخوردارازکارکردآرمانیخودرا باتمامی نقاط قوت وضعف میپذیرند .اماایندیدگاهممکن استعدهایرادچاردردسرسازد.ضربالمثل"فوارهچونبالارودسرنگونشود"حاکیازآناستکهعزتنفسمفرطمیتواندچیزنابخردانهباشد.برخیمذاهبوادیانغرورراگناهشمردهاند.(ساپینگتون،176:1388 -175)
تکبرکهدرروانشناسیازآنباعنوان"اعتمادبهنفسکاذب"نامبردهمیشود،اگرچهدرکوتاهمدتممکناستباعثافزایشکااراییوفعالیتشخصگردد،دردرازمدتبهسرخوردگی،ناکامیوافسردگیاومنجرمیشود.چراکهشخصازخودشانتظاراتوتوقعاتنامعقولیداردکهقادربهبرآوردنآنهانیستوشکستهایپیدرپی،درنهایتبهتضعیفروحیهوسرخوردگیاومیانجامد.(احمدی،شرفی،کرمی،36:1390).
کمبوداعتمادبهنفس،علاوهبرمشکلاتیکهدرروابطاجتماعیمافراهممیآورد،بهبسیاریازآسیبهایشخصی،روانیوعصبی،ازجمله:اظطراب،افسردگیو.....نیزدامنمیزند.(همان:7)
اعتماد بهنفس،به،نوعیشبیهبستهآموزشیاست.قاعدتاانتظارداریمدراینبسته،مقدارقابلقبولیازهشتعنصرکلیدیبیابیم.برخیازاینعناصرووسایل،ملزوماتشخصیایهستندکهاعتمادبهنفسدرونیماراتغذیهمیکنندوباقیهمانمهارتهایاجتماعیاندکهماراقادرمیسازندتاجهانبیرونازخودمانرابااطمینانوقاطعیتمدیریتکنیم.اگرآنقدرخوششانسباشیمکههرهشتعنصررادرحدقابلقبولداشتهباشیم،بهنظرمیرسدکهبرگبرندهایدراختیارخواهیمداشت،برگبرندهایکهبهماامکانمیدهدتاعنوانشخصیدارایاعتمادبهنفسرایدکبکشیم:البتهدرعیناینکهاحساسدرونیورفتاربیرونیمامؤیداینلقبباشد.(لیندنفیلد،15:1387)
هشتعنصرکلیدیبرایاعتمادبهنفسبالادرنوجوانان:
اعتمادبهنفسدرونی:1-عشقبهخود(تربیتخودواتخاذشیوهیدرستزندگی)2-خودآگاهی(واکنشبرپایهیاحساساتاندیشههاورفتار)3-اهداف مشخص(داشتنحسقویهدفمندی)4-تفکرمثبت(انتظاروجستوجوبرایتجاربونتایجمثبتوسازنده)اعتمادبهنفسبیرونی:1-مهارتهایارتباطی(برقراریارتباطیسازندهبامردم.)2-خوداظهاری(اینکهچطوراعتمادبهنفسخودرابهنمایش بگذارید.)3-شجاعتمندی(بیانصریحومستقیمنیازهاوتأکیدبرحق.)4-کنترلهیجانات(بهدستآوردنتواناییغلبهبرهیجاناتدرمواقعلازم)(همان:16)
بانوجواناندارایاعتمادبهنفسآشناشوید!
1-مملوازعشقبهخودهستندبهطوریکه:تغذیهسالمومتعادلدارند،ازموادمغذیاستفادهمیکنندووعدههایغذاییوروزانهخودراازدست نمیدهند.بهغذاهایبیارزش،معروفبه"هلههوله"علاقهایندارندونوشیدنیهایمضر(الکلو....)رابهراحتیردمیکنند.باقاطعیتبه دعوتهایمحافلمخربوناسالموپرسهزنیهایشبانهنهمیگویند.ازسوییهمهرادرموفقیتهایپیشرفتهایخودسهیم میدانندوازسوی دیگرهرگزخودراتحقیرنمیکنندوارزشومنزلتخودراپاییننمیآورند.
2-ازخودآگاهیبالاییبرخوردارند:ازآنجاکهتصوریشفافوقاطعازدرستونادرستدارند،هرگزآنانرادرمواجههبایکتصمیمسخت یایکبحرانآشفتهوپریشاننخواهیددید.بهاهدافخویشدستمییابند،چراکهنقاطضعفوقدرتخویشرابهخوبیمیشناسند،بنابراین ازنقاطضعفخودتاحدامکاندورمیشوندوازنقاطقوتخودنهایتبهرهرامیبرند.(همان:17-16)
3-ازآنجاکهاهدافیمشخصدارندخواهیددیدکه:هرروزصبحباانگیزهایمشخصازخواببیدارمیشوند،چونیکهدفمعینوروشن رادنبالمیکنند.کاملاَهدفمندفعالیتمیکنند،بهطوریکههرگزآنهارادرحالتردیدودودلیدراتخاذتصمیمهانخواهیدیافت.
4-بهعنوانافرادیکهمثبتفکرمیکنند:دربارهآنچهمیخواهنددرآیندهانجامدهند،خوشبینانهسخنمیگویند.دراطرافیانخودبهترین خصوصیتهاراردیابیمیکنندوبهجنبههایمثبتشخصیتیدیگراناهمیتمیدهند.
5-ازسطحمهارتاجتماعیبالاییبرخوردارند،بهطوریکه:پیشازآنکهاظهارنظرکنند،بادقتوحوصلهگوشمیدهند.نظراتخودراباروشیجذابارایهمیدهند،ضمنآنکهشمردهسخنمیگویندوعبادیآدابهستند.
شایستگیهایاصلیوایجاداعتمادبهنفسدردورهیراهنمایی
1-خودآگاهیوخودانتقادی2-برقراریتعادلوسازگاریبیناحساساتمتضادخود.(استیون،الیاس،توبیاس،برایان،فریدلندر)(76:1387)
زمینههایاعتمادبهنفسوپیشرفتدرنوجوان(دوراندبیرستان):1-حفظروابطمثبتباهمسالان،بزرگسالان،اولیایاموروحتیوالدین2-رژیمغذاییمناسبتغذیه،سطحانرژی،خواب،مراقبتازپوست،مراقبتازدندانها،بهداشتفردی،فعالیتجسمی،ورزشورقص،3-مطلع،مسؤل،غیرپرخاشگروشهروندودلسوزبودن،شرکتدرخدماتهمگانییاطرحهایمربوطبهمحیطزیست،درکعناصردولتیوشرکتدرآنها4-کنارآمدنباعشقوفقدان(دربینهمسالانوخانواده)5-کارکردنبهکمکهوشهیجانیدرمحیطکار6-بهدستآوردنپولوپساندازکردن7-طرحریزییکشغلوآمادهشدنبرایبهعهدهگرفتننقشیکبزرگسال8-رشداهدافشخصی،علایق،تفریحاتوسرگرمی،باشگاههاوبرنامههایآموزشیآینده9-انجامدادنمسؤلیتها10-یافتنراههایابرازعقیده،خلاقیتونوآوری11-مواجهشدنباحالاتمعنویوپرورشآنها.(همان17:18)
راههایکسباعتمادبهنفسدرنوجواناندرتوصیهبهوالدینونوجوانان
قانوناول:پیشازامرونهیکردنباعملآموزشدهید:شایدآموزشعملیبهترینابزاربرایپدریامادربرایتعاملبانوجوانانباشد.بهنظرمیرسدآموزشازراهعمل،تأثیرخودراحتیسالهاپسازاستقلالنوجوانانازخانوادهنیزحفظمیکند.(لیندنفیلد،23:1387-21)
قانوندوم:اطمینانحاصلکنیدکهسیاستشماواحداست،سپسآنراادامهدهید:نوجوانیدورهایاستکهدرآنشخصمراحلمختلف رشدمغزیوبدنی(ذهنیوجسمی)راپشتسرمیگذاردوتجربهمیکند.نوجوانانباآغازایندورهمیآموزندکهدرسطحیگستردهتروالبته عمیقتربیاندیشند.درایندورهیخاصاززندگیفرد،جهانوپدیدههایآنبرایشخصشکلوشمایلیپیچیدهتربهخودمیگیرد،اماگزینه هاوراهحلهایجهانخارجدیگرسادهوقابلهضمبهنظرنمیرسند.ازاینروباتوجهبهشرایطسنیحساس،شگفتآورنخواهدبود.نوجوانانی کهلااقلبریکیازوالدینشانبهعنواناشخاصقابلاعتمادوتکیهاتکادارند،احساسامنیتبیشترخواهندکرد،مادریاپدریکهمنبعمناسبیاز خردومنطقباشدومحوریتریندغدغههایذهنیاودرخصوصرشدوشرایطذهنیوسنیاشراپاسخگوید.بههمبنجهتهرچندوقتیکبار، سیاستهایتربیتیخودراارزیابیکنیمومیزانموفقیتمانرادرتحکیمبخشیدنبهاعتمادبهنفسدرفرزنداننوجوانمانبررسیکنیم.بایداطمینان حاصلکنیمکهدربارهمهمترینمشکلاتنوجوانآنقدراطلاعاتدراختیارداریمکهدرتحکیمبخشیدنبهشخصیتواعتمادبهنفسدراو،موفقشوید.(همان:35-32)
قانونسوم:سهبرابرمقداریکهحرفمیزنیدگوشدهید!
یکیازراههایپرورشحساحتراموعزتنفسدرنوجوانانونشانهیاحترام،ارزشیاستکهفرزندشمابرایشمادارد.زمانزیادیکهمشاوران ورواندرمانگرانبرایکسبوتقویتاینمهارتصرفمیکنندخودمؤیداهمیتفوقالعادهآناست.دقیقگوشدادن،نشانهاحترامشمابه نوجوانوراهیبرایپرورشحساحترامبهنفسآنهاست.گوشدادنازسریعترینراههایشناختافراداست.(همان:40)
قانونچهارم:هموارهسعینماییدکهدربرخوردبانوجوانانتوانمندیهایآنهارامدنظرقراردهید،نهضعفهاوناتوانیهارا!لازماستپیوسته بادیدوبازخوردسازندهومثبتبهآناننگریست.هرگونهاحساسونگرشیکهمانسبتبهنوجوانانداریم،بدونشکدررفتارآنهاتأثیربسزایی خواهدداشت.اگراحساسونگرشمانسبتبهنوجوانمملوازضعفودرماندگیاوباشد،منجربهرفتارهایینظیربیرغبتیوبیتوجهینسبتبه او،یاحمایتبیشازحدازویخواهدشد،کهدرهردوصورتنوجواناننمیتوانندازحسارزشمندیواعتمادبهنفسلازمبرخوردارباشد.فرزند هبهالهیاستوبایدبادیدهمنتبراونگریست.آنچهخداوندهبهمیکنددرراستایبهترینصورتهاست.لذاباپذیرشقلبیهبهالهیدروضعیت موجود،بایدنقاطقوتوتوانمندیهاینوجوانرامدنظرقرارداده،برایشکوفاییاستعدادهایشتلاشکرد،ازجملهاینکهمحیطخانه،مدرسه ومحلهرابهصورتصورتصحنههاییازنمایشبهفعالیترسیدنمهارتهاواستعدادهایشدرآوریم.(افروز،116:1371-115)
قانونپنجم:پیشازسخنگفتنفکرکنید!
درایندوراناحتمالبیاختیارسخنگفتنازسویوالدینافزایشمییابد،کهالبتهمخربخواهدبود.اصطلاح"بیاختیارسخنگفتن"بهمجموعهکلماتوعباراتیاطلاقمیشودکهبدونآگاهیورضایتدرونیازماصادرشوند.اغلبآنهاسخنانازپیشبرنامهریزیشدهای هستندکهبایدمنشأآنهارادردورانکودکیجستوجوکنیم.(لیندنفیلد،52:1387-51)
قانونششم:کتابقانونراپیوسته.مکرربخوانید!
وضعوتقویتیکسریقوانینوحدومرزها،ازمسؤولیتهایمهموالدینونوجواناناست.اعتمادبهنفسدرجامعهایبیحدومرزوبیقانونکسبکردنینیست.چنینجامعهایترسناکوزندگیدرآنیکخطربزرگاست.مسلماَیکسوختگیمختصرانگشتان،میتواندسازنده وآگاهیدهندهباشد.ولییکسوختگیجدیواساسیناامیدککندهواحیاناَخطرناکاست.باانعطافپذیرکردنتدریجیقوانیندرخانههم آزادیوهمحریمامنمناسببهفرزندانخوداعطاکردهاید....هدفایناستکههمهیمحدودیتهاراناگهاناعمالنکنید،بلکهبهتدریج فضای بازتریدراختیارنوجوانانقراردهید.(همان:61-60-58)
قانونهفتم:سعیکنیددر90درصداختلافبههدفبزنید.
اختلافهرچندناخوشایند،ابزارنیرومندیبراییادگیریورشداست،آنگونهکهبعضیمواقعفروریختنمناسباتبینفردییکپیشرفت غیرمنتظرهرابرایاشخاصبهدنبالمیآورد.بسیاریازافراددارایاعتمادبهنفسگفتهاندکهازهرفرصتیبراییکبحثوجدلاستفادهمیکنند.آن هاارزشواهمیتیکاختلافمدیریتشدهوکنترلشدهرامیدانند.آنهاازچالشوبحثهراسیندارندچراکهتجربه،بهآناناموختهاست کهاین گونهاختلافات،توانمندیهایدرونی«هارابارورمیکند،وراهحلهایخلاقانهایپیشپایشانمیگذاردکهبدونبهکارگیریآنهاقادربهحل مشکلاتشاننبودهاند.حتیاگراینبحثبهعبارتناامیدکنندهایمانند"خواهشمیکنمدیگربحثراعوضکن"ختمشود،اگربهدرستی مدیریتشدهباشد،منجربهافزایشاحتراممتقابلوتحکیمپیوندهایبینفردیخواهدشد.(همان:68-67)
قانونهشتم:براینوجوانانوجوانانتجاربخوشایندیازفعالیتهایآزادومستقلفراهمنمایید.
بهآنهافرصتدهیدتابافعالیتهایمستقل،احساسمسؤولیتومراقبتازخویشرابیابند.برایاینکارایجادانگیزههایلازمبرایتحرکو فعالیتهایداوطلبانهبسیاردارایاهمیتاست.غالباَنوجوانانباانگیزههایمحیطیبهفعالیتافتادهبارضایتمندیواحساسخوشاینددرونی پیشرفتمیکنند.بدیهیاستفعالیتهایمستقلوآزاددرزمینهیانجامکارهایروزانهازنظارتمستمروبعضاَهدایت،ارشادوتشویقخانوادهبینیازنخواهدبود.اماآنچهمهماست،اینکهنظارتبزرگسالانبهمعنایدخالتمدامشاندرفعالیتهاوامورنوجواناننیست.نبایددرهمهکارهایآناندخالتکردهبهجایاینکهابتکارعملبهدستنوجوانانباشد،آنهارابهعناصرمنفعلوغیرفعالتبدیل سازیم.(افروز،117:1371-116)
قانوننهم:بهآنهاکمککنیدتشویقهاوتنبیههارابشناسند!
والدینممکناستدریافتهباشندکهخودشانمسؤولیتاجرایبسیاریازامورزیربناییبراینوجوانانراعهدهدارهستندوخودنوجوان کمتر سهمیدربرآوردننیازهایخوددارد.سپردنمسؤولیتانگیزشبهخودنوجوان،همبرایآنهاوهمبرایوالدینبسیارخوباست.(لیندنفیلد،75:1387-74)
قانوندهم:برایکمکبهنوجواناندرانتخابهایدشواربهجایدفعازجذباستفادهکنید!
درایندورهگرفتنتصمیمدرستوحلکردنبحرانهادغدغههایاصلینوجوانهستند.شایدایناولینباردرطولعمرشانباشدکه ازآنان انتظارمیرودکهبرایگرفتنتصمیماتیسخت،مسؤولیتقبولکنند.البتههمماوهمنوجوانانمیدانیمکهاینتصمیماتتاچهحدبرزندگیآن هاوزندگیآیندهشانتأثیرخواهندگذاشت.فراموشنکنیدکهدسترویدستگذاشتنوبیتفاوتبودننسبتبهسرنوشت فرزند،همیشه نقطهیمقابلتوجهواهمیتدادنبهاونیست.(هرچندممکناستگاهیاینطوربهنظربرسد.)همیشهمیتوانیدعشقونگرانیخودبرایفرزندتان رابهعاملیبرایجذباوبهسویخودتانتبدیلکنید.(همان:82-81)
قانونیازدهم:بهزباننوجوانانازآنهاکمکبخواهید!
یکیازراههایکشفوپرورشذاتیبچهها،واگذاریوظایفمشخصبهآنهادرخانهاست.اگرآنهانسبتبهوظایفمحولهدرخانهناراضی
ومعترضباشندوالدینبایددرنظربگیرندکهآیاآنکارمتناسبباخصوصیاتنوجوانبودهاستیانه.(همان:88)
قانوندوازدهم:تجاربموفقیتآمیزکودکانونوجوانانراافزایشدهید:
یکیازمهمترینعواملایجادوتقویتحساعتمادبهنفسدرکودکانونوجوانان،بهویژهنوجوانانکمرویاناموفق،فراوانیموفقیتهایآنهادرانجامفعالیتهایمختلفمیباشد.بهعبارتدیگرلازماستبرنامههایآموزشیوفعالیتهاییکهبرایآنهاپیشبینیمیشود،بهگونهای تهیهوتنظیمگرددکهباسعیوتلاشیکهازخودنشانمیدهندموفقبهانجامآنهابشوند.همهافرادبهویژهنوجوانانوجوانانکمرودرفعالیت هاوتلاشهایشانبهتشویقوترغیبنیازدارند.موفقیتهایایشاندرانجاممهارتهایمختلفموجبتقویتانگیزهورغبتآنهابرایادامه کاروتلاشبیشترمیشود.بهعبارتدیگرتجاربموفق،انگیزه،جرأت،تلاش،پشتکارواعتمادبهنفسآنهاراتقویتمیکند.(افروز،118:1371-117)
قانونسیزدهم:اگرنمیتوانیدزمانیرابراینوجوانانصرفکنید،لااقلتعهدوپایبندیخودتانرابهآناننشاندهید!
شایدنیازیبهگفتناینمطلبتکرارینباشد،امامشخصاستکهبهترینراهنشاندادنعشقوحمایتبهفرزندانمان،اختصاصگرانبهاترینکالایامروزیمان،یعنیزماناست.اینموضوعبهخصوصدربارهیکسانیکهشغلهایتماموقتدارندوافرادپرمشغلهایهستند،بیشترصدقمیکند.البتهاینبدانمعنانیستکهشماهموارهبایدفدایهردرخواستیازسویفرزندتانشوید،درخواستهاییهمچونتوجهبیشتربهآنهاوحضوربیشترشمادرخانه.اینتوجهبیشازحدهمانقدرکهبرایوالدینبداست،برایآنهاهممضراست.ولیبایدوالدینهمیشه به یادداشتهباشندکهباهدیهکردنوقتخودبهآنها،عزتنفسشانراتحکیممیبخشند.صرفوقتکافیبراینوجوان،بهترینراهنشاندادن(ونه صرفاَبهظاهرگفتن)اینمطلباستکههموارهدرصدراولویتهایشمابودهاند،هستندوخواهندبود.(لیندنفیلد،95:1387)
قانونچهاردهم:سعیکنیدبیشازآنکهبهتریندوستآنهاتلقیشوید،یکوالدباظرفیتوقابلپیشبینیباشید.
وابستگیبیشازحدنوجوانبهپدریامادر،مانعیبرسرراهتکوینشخصیتبالغدراوست.یکیازراههاییکهمامیتوانیمخودمانباشیم،جست وجویتفاوتهاییمیانخودمانووالدینماناست.اینکاوشلاجرمماراوادارمیکندکهارزشهاوعقایدوالدینمانرابهچالشبکشیموبدیهی استکهاینمشاجرتفرزندانراازوالدینبیشتردورمیکند.وابستگینوجوانانبهوالدین،رویاروییوالدینبامشکلاتایندورانسختترخواهدکرد،وابستگیایکهپیامدطبیعیاتخاذسیاستنادرستبهتریندوست،ازسویوالدیناست.(همان:104-102)
فرزندانیکهباکمبوداعتمادبهنفسدستبهگریبانند،اغلببراییافتنبهتریندوست،کسیکهبتوانبهاواطمینانکرد،بهنوعینیازدارندکه ازسویوالدینوبهآرامیبهسویدوستیابیومهارتهایارتباطیهلدادهشوند.دلایلآشکاریدرعدمتواناییبرایدوستیابیومهارت هایارتباطیازسوینوجوانانوجوددارد،دلایلیهمچونکمبوداعتمادبهنفسوفقدانمهارتهایاجتماعیدرنوجوان،اماشایددلیلدیگراین باشدکهآنهادردورانکودکی،ارتباطیبسیارنزدیکباپدریامادرخودداشتهاندوبدینترتیبنیازکمتریبهدوستودوستیابیاحساسکرده اندکودکانیکهیکضربهروانیبزرگ،همچونطلاقپدریامادریاازدستدادنیکیاهردویآنهاراتجربهکردهاندنیزبرایبرقراریارتباطدوستیابینیازمندتشویقوترغیبهستند،چراکهناپایداریروابطیکهاطرافخودمشاهدهکردهاند،آنهارانسبتبههرنوعارتباطی بی اعتمادوبدبینکردهاست.(همان:108-107)
قانونپانزدهم:وقتیبازخوردمیدهید،صادقودقیقباشید.
بادادنبازخوردهایخوببهنوجوان،کمکشایلنتوجهیدراینزمینهبهاومیکنید.درچنیندورانحساسیاززندگیاستکهنوجوانسعی داردهویتخویشراپیداوتصویریواقعگرایانهودقیقازتواناییوضعفهایخوددرذهنمجسمکند.نوجوانانبرایاینکهبتوانندتصویری واقعگرایانهازضعفهاوتواناییهایخودبسازند،نیازمندبازخوردهایدیگرانهستند.(همان:109)
قانونشانزدهم:قدرتتحملنوجوانانرابرایمواجههشدنباناکامیهایاحتمالیراافزایشدهید.
بدونتردیدغلیرغمهمهتمهیداتوبرنامهریزیهایمناسبفردیکهدارایاعتمادبهنفسضعیفاست ویاازتوان ذهنی مطلوب ومهارت هایلازماجتمتعیبرخوردارنیست،درزندگیخانوادگی،آموزشگاهیواجتماعیبهدلایلگوناگوندرانجامفعالیتهایمتنوع بعضاَباتجارب ناخوشایندیازناکامیهاوشکستهامواجهخواهدشد.والدینومربیانمیبایستازاینقبیلتجاربظاهراَبرایاونیزنهایتحسناستفاده رابنمایندوباتشویقوترغیبنوجوانبهسعیوتلاشدوبارهمسئلهناکامیاورابهسکویپرشوجهشیتازهتبدیلکنند.تجاربناشی ازناکامی هاوسرخوردگیهابهنوجوانانوجوانانمیآموزدکهدیدیواقعبینانهنسبتبهتواناییهایخود،فعالیتهاوامورمختلفزندگیداشتهباشند .بالطبعبرخورداریایشانازنگرشیواقعبینانهنسبتبهتوانمندیخودومسائلومشکلاتیکهباآنمواجهمیشوند،موجبتقویتکارآیی وارزشمندیشخصیواعتمادبهنفسخواهدشد.(افروز،119:1371-118)
قانونهفدهم:یکتورحفاظتیباشیدنهیککیسهیهوا!
بییشازآنکهسعیکنیدفرزندتانراازمواجههباخطراتاجتنابناپذیریکهلاجرمباآنهاروبهروخواهندشدبازدارید،سعیکنیدبرترس و نگرانیخودتانغلبهکنید.(لیندنفیلد،124:1387-121)
قانونهجدهم:باپدیدهآزارواذیت(قلدری)مقابلهکنید؛چهفرزندانتانمرتکبآنشوندوچهقربانیآنباشند. امروزپدیدهیقلدریوآزارواذیت نهتنهادرمدارسبلکهدردنیایبزرگترهانیزروبهفزونینهادهاست.قلدریسابقبراین،یکمعضلدرمیان پسرانومردانمحسوب میشد.امروزهتحقیقاتنشاندادهاست،کهدختراننیزبههماناندازهدرمعرضقلدریوآزارواذیتهستندوازسوی دیگروبهاحتمالیبرابرباپسران،شانستبدیلشدنبهیکقلدررادارند.(همان:120)
نوجواناننهتنهافاقدمهارتهایاجتماعیلازمبرایمواجههدرستباقلدریوآزارواذیتهستند،بلکهحتیآنقدرتجربهازدنیایاطرافخودکسبنکردهاندکهبداننداگرباوالدینخوددرخصوصقربانیشدندرداماینگونهافرادصحبتنکنندوازوالدینخوددرخواستکمک ومداخله نکنند،چهعواقبوخیمیدرانتظارآنهاست.بدوناینکهآنهارابترسانیم،بایدبهآنهاتفهیمکنیمکهبرایپایاندادنبهشرایطخود،کاریکنند.آنهابایدبدانندکهاگرقصددارندبااینشرایطبسازند،بسیاریدیگرازنوجوانانهمسنوسالآن ها(شایدخواهروبرادرشان) وجوددارندکهاینکاررانمیکنندوبرایتغییراوضاعکاریانجاممیدهند،همسنوسالانیکهآنهاهمبههمانمیزاندرمعرضاینآسیب هستند. اکثرنوجوانانفاقدآنسطحازمهارتهایاجتماعیهستندکهآنهاراقادرسازددربرابرقلدری،بهگونهایمؤثرمقابلهکنند،اینوظیفهیوالدین استکهنوجوانانرادراینراهیاریکنند.(همان:132-131)
قانوننوزدهم:نوجوانانرابرایفرازونشیبهایعاطفیبهخوبیتجهیزکنید.
بهیادداشتهداشتهباشیدکهبزرگسالاناغلباحساساتشانرامخفینگهمیدارندوابرازنمیکنند،حالآنکهنوجوانانتمایلدارندکهاحساساتدرونیرارکوراستبیرونبریزند.آنهاتمایلدارندافکارواحساساتشانرابهگونهایاغراقآمیزبیانکنند.نوجواناننوعاَآنقدرزیرفشاراسترس ودرمعرضتجربههاینیرومندوجدیدهستندکهگاهپیشمیآیدمدتزمانزیادیازلحاظعاطفی،ملتهبوآمادهیهرگونهتهاجمباشند. اگرامروزوالدینبهنوجوانانکمکنکنندمهارتهاییرابیاموزند،نهتنهااعتمادبهنفسآنهارادرمعرضآسیبقرارمیدهند،بلکهبه راستی ممکناستفرصتهاوشانسهایشغلیآیندهیآنانرانیزازبینبردهباشند،مسئلههوشهیجانیوکنترلعاطفیرفتهرفتهبهیکیازملاکهایمهمدراستخدامافرادبدلمیشوند.(همان:141-140-139)
قانونبیستم:کودکانونوجوانانرادرکنترلاحساساتوعواطفخودیاریکنید.
نوجوانانکمروگاهباشرایطوفعالیتهاییمواجهمیگردندکهبهشدتآنهارامتأثرمیسازد.درچنینمواقعیکنترلعواطفوخویشتن داری برایمقابلهبامسئلهایکهباآنروبهروهستندبسیارمهماست.بدیهیاستدراینشرایطنظارتوراهنماییبزرگسالانکاملاَضروریخواهدبود. (افروز،120:1371)
قانونبیستویکم:دربحرانهایارتباطی،پابهپایآرامبخشینوجوانانرادرمسیرشانهدایتکنید.
هرچهنوجوانبهجوانینزدیکمیشود،تمایلبهحضوردرجمعدوستانوهمسالانودرکلاجتماعاتراازدستمیدهندوشروعبهپیداکردن دوستانصمیمیونزدیکمیکنند.ارتباطاتصمیمیدراینسنینسریعترازهردورهیدیگریدرزندگیبرقرارمیشودوبالطبعممکناست زودترهممتلاشیشود.ارتباطاتدردوراننوجوانیآسیبپذیرترازهردوراندیگریدرزندگیاست.درهمینسالهاستکهدوستیوعشقورزیهرازچندگاهیمحدودوبهحاشیهراندهمیشوند.نوجوانانبراینخستینباردرزدگیدرمییابندکهچهظرفیتهایزیادی براینفرتورزی،آسیبرساندنبهدیگرانوکنترلخوددارند.نوجوانیمقطعیاززندگیاستکهسرشارازکشمکشهایدرونیوبیرونیاستوقطعاَ فراز ونشیبهایتعیینکنندهایدرخلالایندوراندرانتظارنوعبشرخواهدبود.دربازیبرقراریارتباطمؤثر،بیشکبردباکسانیاستکه اعتمادبه نفسدارند.ایننوعافرادازابتدابادوستیابیفعال،درجوانیعاشقانیماجراجووهموارهرهبرگروههمسالانخودهستند.بهنظرمیرسدموفقیت دربرقراریارتباط،مهمترینراهبرایبدستآوردنجایگاهشایستهدرمیانگروههمسالانودوستانباشد،حتیمهمترازکسبمدارجعلمییا رسیدنبهاهدافوآرزوهایبزرگ.کوتائسخناینکهامروزهاهمیتبرخورداریازمهارتهایارتباطی،برهیچکسپوشیدهنیست. (لیندنفیلد،173:1387-172)
قانونبیستودوم:درکمالادبونزاکت،ودرخلوت،بهمشکلاتشانبپردازید.
تحقیقاتنشاندادهکهبرایارتقایبلوغفکرینوجوانانبایدآنهاراتاحدیتنهاییوخلوتداشتهباشند،ممکناستنوجوانانمدتزمانزیادی رادراتاقخودبگذرانندوگوشهنشینیوعزلتراترجیحدهندودراینمدت،مرموزوتودارشوند.بسیاریازنوجواناندرایندورانبهدروغگویی دربارهیفعالیتهایخودرویمیآورند.هرگاهاحساسکنیدکهگوشهگیرینوجوانتانشماونقششمارادرخانوادهبهحاشیهراندهاست،بهجنبههایمثبتاینکارفکرکنید.شماوقتبیشتریبرایپرداختنبهخودخواهیدداشت،آنهااعتمادبهنفسخودراتقویت خواهندکرد ودر نهایتپسازاینکهپابهدورانجوانیوبزرگسالیگذاشتند،بارفعاینحالتطبیعیآنهادوبارهبهشمانزدیکترخواهندشد.جوانانونوجوانان اغلبمسائلیهمچوناموردرسیومدرسهومسائلشغلیراباوالدینخوددرمیانمیگذارند.حالآنکهمسائلیهمچونمسائلجنسیوروابط اجتماعیبیشتردرجمعدوستانوهمسالانمطرحمیشوند.(همان:192-191-187)
قانونبیستوسوم:گماننکنیدکهباتأمینخواستههاینوجواناوراخراب(لوس)میکنید.
بچههاییکهاعتمادبهنفسندارند،بدونشککامیابنخواهندبود.محرومیتعاطفیآنهامیتواندبیشازهرنوعمحرومیتیایجادمشکلکند.ایننوجوانانرامیتوانوبایدتاحدیلوسکرد.بهاینمنظورکهآنهانیازدارنددرهمهچیزبیشازحدمتوسطتأمینشوندتاهرگونهکاستی آن هاجبرانشود.ایناهمیتدادنبیشترمیتواندازوقتگذاشتنبیشترتاحتیخریدیککامپیوترآخرینمدلباشد.(همان:199-198)
اگربنابهدلیلمنطقیبهیکیازفرزندانتانبیشترتوجهمیکنید،دربرابرنگرشهایانتقادآمیزدیگرانوسایرفرزندانخود،شجاعانهازکارخوددفاع کنید.مطابقارزشهایخودتانعملکنیدوبهندایقلبیخودتانگوشدهید.هرچهراکهشماتشخیصمیدهیدفرزندتانبهآننیازدارد،قراردهید. هرآنچهراکهمیخواهیدومیتوانید،بهاوبدهید.مهم،تشخیص،خواستوتوانخودشماست.(همان:203)
قانونبیستوچهارم:رفتارمصممودرعینحالمطلوبنوجوانانراتقویتنمایید.
ترغیبوتقویترفتارکلامیوغیرکلامیمطمئنکودکونوجوانیکهدچارکمروییویاضعفشخصیتاست،اعتمادبهنفساورابیشترخواهدکرد.رفتارمطمئن،مصممومستدلفرددرزمینههایمتنوعیقابلمشاهدهباشد.اینگونهرفتارهایمصممومطمئن،استدلالیومسئولانه،حسارزشمندیواعتمادبهنفسشخصراتقویتمیکند.(افروز،119:1371)
قانونبیستوپنجم:علاوهبرموفقیتها،آغازوپشتسرگذاشتنمراحلمهمزندگینوجوانانراهمجشنبگیرید.
امروزهرسیدنبههدف،بهیکتجارتتمامرقابتیمیانجوانانونوجوانانتبدیلشدهاستوبههماننسبت،نتیجهنهاییعملکردافرادملاک برتریآنهاست،نهتلاشهایپرارزشیکهبرایرسیدنبههدفصرفشدهاند.گویینتیجهگراییمحضدرجهانامروزبرایتلاشهاودوندگی هایافرادارزشیقائلنیستودنیاینیازمندبهرهوریبالا،فقطوفقطانسانهایامتحانپسدادهراارجمینهد.افراد،اغلبخودنیزمتوجه پشتسرگذاشتنمراحلمهمزندگینمیشوند.شایداینرخدادهایجزئیآیندهییککودکرارقمنمیزنند.شایدبایدبپذیریمکهمدارجبالاونفراول بودنضامنیکآیندهیایمنوشاداست.بایدبهنوجوانانیادآوریکنیدکهساختناعتمادبهنفسدرونیوحفظآندردرازمدتبهتدریجوقدمبه قدمصورتمیگیرد.شایستهاستبههمانمیزانیکهپیشرفتهایبرجستهومهمزندگیمانراگرامیمیداریم،برایپشتسرنهادنمراحل کوچکوجزئیزندگینیزارزشقائلشویم.بهنوجواناننشاندهیدمسیرهدفواتفاقاتآنمیتواندبهاندازهیخودهدف،مهیجوجذاب باشد. (لیندنفیلد،209:1387 -204)
قانونبیستوششم:رؤیاهایجدیدیبرایخودتانبیابیدوخودتانرازندهنگهدارید.
زندگیکردندرکناروالدینیکهباامیدوانگیزهبهآیندهمینگرند،براینوجوانانبسیاربهتراست.ایننوعوالدینهمارهحامیماجراجویی ،خطرپذیریوجرئتمندینوجوانانشانهستند،بهآنهاروحیهمیدهندودرنتیجهروابطبهتریبانوجوانشاندارند.نوجواناننمیتوانندفضایخستهکنندهوافسردهیحاکمبرخانهراتحملکنندوبههمیندلیلوبرایخاطرخودشان،خانهوخانوادهراترکمیگویند.حاصلاینجداییهامیتواندضربههاییباشدکهنوجوانانبرایمقابلهباآنانبهخوبیتجهیزنشدهاست.شکستهایخردکنندهوناکامینیزدرانتظاراین نوجوانان خواهدبود.بهنظرمیرسدجوانانبرایترکخانوادهبایدخیلیسنگدلباشند.منفکشدنازخانوادهدراعتمادبهنفسفردایجاداخلالمیکند وازبرقراریارتباطمؤثرفردبادیگرانجلوگیریمیکند.مشاهداتوتحقیقاتنشانمیدهندکهاینگروهازنوجواناندرپایهریزیو حفظ روابط نزدیکبادیگرانسختدچارمشکلهستند.(همان،214-213-210)
قانونبیستوهفتم:همیشهراهیبرایبازگشتنوجوانباقیبگذارید.بایدشرایطرابهگونهایمهیاکردکهنوجوانانبتوانندخانهراهرچهآسودهتر وسهلترترکگویند.ولیبههماناندازههماهمیتداردکهشرایطرابهگونهایرقمبزنیدکههرگاهنیازداشتندیامایلبودند،بتوانندبافراغبال وطیب خاطربهخانهبازگردندودرآغوشخانوادهقرارگیرند.اینآخرینمهارتیاستکهبایدبهعنوانمادریاپدریکنوجوانبیاموزند.صدالبته،اینحرکتآخرحرکتیظریفووزیناست.اینکهفرزندانتانبدانندشماآنهارادوستدارید،بهاینمعنانیستکهآنهاهرگاهاحساسکردندبهمیزانمشخصیعشقیاامنیتخاطراحتیاجدارند،باآزادیوراحتیتمامبهخانهرویآورند؛یعنیفرزندانبااینکهمیدانندتاچهحدمحبوب خانوادههایشانهستند،اماحسمیکننددرمراجعهبهخانهمختاروآزادنیستندوبهنوعیباخانوادهیخودغریبیمیکنند.شایداینپیامراکهدرخانه همیشه بهرویتوبازاست،عزیزمبایدنوشتوزیرلامپپرنورنئونودرستجلویچشمانشانبهآنهانشانداد.(همان:218-217)
قانونبیستوهشتم:نوجواناننیازدارندکهباالگوهایرفتاریمطلوبآشناشوند.
همهبهالگوهایرفتارینیازمندیم.وجودافرادموفقومتنفذدرزندگیانسانها،بالاخصنوجوانانبرایرشدوتعالیشخصیتآنهابسیارمهم است،بهخصوصزمانیکهآنهاباچنینالگوهاییارتباطمتقابلداشتهباشند.بدونشکنقشبرخیازالگوهایرفتاریخاصدرحیات وسرزندگیوتلاشانسانهایفوقالعادهمحسوساست.وجودالگوهایرفتاری،امید،تلاشواعتمادبهنفسانسانرابیشترمیکند.بنابراینتشویقوترغیبنوجوان،مأنوسکردناوباالگوهایرفتاریموفق،تقویتمهارتهایاجتماعیویواجتنابازهرگونهرفتارتنبیهی وتحقیرآمیزموجبمیشودکهاوباانگیزهبیشترواعتمادبهنفسقویتربهتلاشهایهدفمندخودادامهدهد.(افروز121:1371-120)
راههایتقویتاعتمادبهنفس
1-باپیشآمدنیکبحث،کارخودرارهاکنیدوگوشکنیدفقطگوشدهید!2-بامثالبرایآنانمشخصکنیدکهچرادوستشاندارید،بهآنهااحتراممیگذاریدوبهشانعشقمیورزید.3-یکیازتوانمندیهاینوجوانراکهموردتأییدخوداونیزهست،بهاویادآوریکنید.4-یکی ازچالشهاییراکهدرگذشتهبهسختیوباتلاش،ولیباموفقیتپشتسرنهادهاند،بهآنهاگوشزدکنید.5-بازخوردهایخوبیراکهنوجوانانازاطرافیان،معلمانویادوستاندریافتکردهاند،بهآنهایاآوریکنید.6-شرایطیفراهمکنیدتاوقتیشماازاوپیشدیگرانتعریفوتمجیدمیکنید ،اوبتواندبشنودویاحتیاسترقسمعکند.7-غذایموردعلاقهشانرادرستکنید.8-ازنظراتوپیشنهادهایآناناستفادهکنید.9-هرچندوقتیکباروبدونهیچدلیلخاصیهدیههایکوچکیبرایآنهابخرید.10-روییکتکهکاغذیاکارتتبریک،جملاتتشویقآمیزی بنویسید ودرمحلهاییقراردهیدکهاوبتواندآنهاراببیند.(لیندنفیلد،83:1387-82)بنابراینباایجادوتقویتاعتمادبهنفسدرنوجوانانزمینهی پیشرفتوموفقیتدرامورتحصیلی،شغلیو.....رابرایآنانفراهمآوریموراهموفقیترابرایآنهاصافوهموارسازیم.
خلاصه
موضوعاعتمادبهنفسدردوراننوجوانیبسیارمهماستبهطوریکهدرشکلگیریشخصیتوپیشرفتتحصیلیوآیندهنوجواننقشبسزایی دارد.بابررسیراههایافزایشوکاهشآنمینواناعتمادبهنفسرادرنوجوانانافزایشدادوازکاهشآندرافرادجلوگیریکرد.بامطالعهومرور پیشینهیتحقیقدرمورداعتمادبهنفسمخصوصاَدرسنیننوجوانیوباتجزیهوتحلیلاینمطالعاتبهارتباطونقشمهمخانوادهدرارتباطبا موضوع اعتمادبهنفسدرنوجوانانپیبردهوهمچنینمراکزآموزشیومربیانمربوطهتأثیرمهمیدرشکلگیریاعتمادبهویاختیکاهشوازبین رفتنآندارند.
اعتمادبهنفسویااحساسارزشمندییکیازنیازهایاساسیواولیهیبشراست،اعتمادبهنفسدرچگونگیکیفیتاعمالورفتاربشردرتمامی مراحلزندگینقشمهمیبازیمیکند.مطالعههایتأثیراعتمادبهنفسبالارادربهبودعملکردوارضایشغلی،اجتماعی،خانوادگیوحفظبهداشتوسلامتجسمیوروانیدرمراحلمختلفسنینشانمیدهد.اعتمادبهنفسانگیزهلازمبرایشروعوادامهکاررابهشخص میدهد وهموارهتوانابودندرانجامکارموردنظررابهشخصگوشزدمیکند.برایدستیافتنبهاعتمادبهنفس،فردابتدانیازمندشناختنتواناییهاوسایر ویژگیهایارزشمندخوداست.ضعفاعتمادبهنفسدرفردبررفتاراجتماعیوپیشرفتتحصیلیاواثرمیگذاردوباعثکمروییوعملکرد نامطلوباودرامتحاناتشفاهیوکتبیمیشود.درتعاملبااجتماع،فردبراینوعقضاوتدیگراننسبتبهخوداهمیتزیادیقائلمیشود.به دیگرسخن،تاحدزیادیشخصهمانگونهخودرامیبیندکهفکرمیکنددیگراناورامیپندارندونسبتبهسراپایوجودش،سرووضعش،رفتارش،وضعیتتحصیلیاشودیگروجوهشخصیتشبهقضاوتمیپردازد.
بهتراستمشاور،دانشآموزودبیراندرمدارسدرجلسهایکنارهمبنشینندوسعیکنند،راههایمناسبیبرایتقویتاعتمادبهنفسدانشآموزانپیداکنند.تغییراتفیزیولوژیکیدورانبلوغبرفردفشارهایروانیوجسمیواردمیکندومنجربهغمزدگیاومیشود.نگرشمنفیشخصنسبتبهخودکهحاصلاینتغییراتاست،اعتمادبهنفساوراخدشهدارمیکند.برایارتباطبهترومؤثرتربانوجوانانبایداعتمادبهنفسآنهاراایجادوتقویتکرد.تابتوانارتباطیسالمباآنهابرقرارکرد.
فهرستمنابعومأخذ
احمدی،علیاصغرودیگران.(1390)،ارادهکنمیتوانی،آستانقدسرضویمؤسسهخدماتمشاورهایجوانانوپژوهشهایاجتماعی
افروز،غلامعلی.(1371)،روانشناسیوتربیتکودکانونوجوانان،انجمناولیاءومربیانجمهوریاسلامیایران
دهستانی،علی.(1388)،آیینموفقیت،سعادتوخوشبختی،نشرپیامکلیدر
دیآنجلس،باربارا.(1390)،اعتمادبهنفس،لیلاآزادی،نشرمعیاراندیشه
ساپینگتون،اَندرواِ.(1388)،بهداشتروانی،حمیدرضاحسینشاهیبرواتی،نشرروان
لیندنفیلد،گائل.(1387)،اعتمادبهنفسدرنوجوانان،فرامرزسهرابی،مؤسسهنشرپنجره
مرویانحسینی،محمود.(1383)،نیازهایانسان،بهنشرانتشاراتآستانقدسرضوی
موریس،جیالیاسودیگران.(1387)،پرورشهوت وهیجانی نوجوانان،فیروزهکاوسی،انتشاراترشد
ا
لورن آيزلي ، نويسنده، هر وقت كه مي خواست الهام بگيرد براي نوشتن مي رفت لب اقيانوسي كه نزديك خانه اش بود وشروع مي كرد به قدم زدن يك روز هنگام قدم زدن ، نگاهش افتاد به پايين ساحل وجواني را ديد كه رفتار عجيبي داشت .كنجكاو شد . رفت سراغ آن جوان و از نزديك ديد كه او مرتّب خم مي شود روي ساحل ،يك ستاره ي دريايي برمي دارد، مي دود به سمت اقيانوس وستاره ي دريايي را پرتاب مي كند توي آب .از او پرسيد: « چرا اين كار را مي كني ؟»