در نخستین برخورد دو پهلوان با یکدیگر،  پس از آن که میان آنها جنگی مختصر درمی گیـرد و رستم با استفاده از حیله و ترفندی زیرکانه ، خود را از چنگٍ سهراب رها می کند، به پیشگاه خداوندٍجهان آفرین روی می آورد  و از پروردگارِ یکتا قدرت و فیروزی می طلبد. در این هنگام فردوسی با بیانی روشن و به دور از ابهام این نکته را گوشزد می نماید که هیچ یک از این دعاها و چـــنگ در ریسمان زدن ها ، راه به دیهی نمی برد و سرانجام همان خواهد شد که در آسمان ها برای آن دو مقـدّر گشته است.

       « همی خواست پیروزی و دستگاه                    

        نبود آگه از بخششِ هور و ماه ( 1 ) »

         همچنین در آخرین نبردی که میانِ پدر و پسر درمی گیرد ، فردوسی پیش از آن که به بیـــــانِ شکست خوردن و نهایتاً ، کشته شدنِ سهراب بپردازد ، بار دیگر تاثیرگذاری و محتوم بودن تقدیــر وسرنوشت را یادآور می شود و به نوعی ضعف و ناتوانیِ سهراب و شکستٍ او را در مقابل رستم ، به سرنوشت و قضایِ آسمانی نسبت می دهد و غلبه ی آن پیرِ کهنسال و سالخورد را بر این جــــوانِ نیرومند و بازورِدست ، نه به خاطر قدرت و زورمندی رستم بلکه به دلیلِ مساعدتِ تقدیر با اومی داند.

     « هرآنگه که خشم آورد بخت  شوم                  

      کند  سنگ  خارا  به کردارِ موم ( 2 ) »

      « سرافراز سهرابِ با زورِ دست                      

      تو  گفتی سپهرِ بلندش ببست ( 3 ) »       

       « خم آورد پشت  دلیرِ جوان                   

        زمانه بیامد ، نبودش توان ( 4 ) »

 آنگاه نیز که سهراب لحظاتِ واپسینِ عمر خود را سپری می کند و از درد بر خود می پیچد ، پس از آن که رستم با دیدن مهره ای که بر بازوی اوست به این حقیقت پی می برد که او فرزند و پاره ی جگرِ خود ِ اوست ، آه و زاری و ناله سر می دهد و بر سر می زند و صورت می خراشد، در این هنگام بار دیگر سهراب  برای  تسکینِ  درد پدر  و  آرام  بخشیدن   به او ، مرگِ خود را ناشـــی از تقدیری رقم خورده و آسمانی تلقی می کند و از پدر می خواهد که شکیبا باشد و بیش از این خود را سرزنش نکند.                   

 

   « بدو گفت کاین بر من از من رسید          

      زمانه  به   دست ِ  تو دادم  کلید ( 5 ) »

  « تو زین بی گناهی، که این گوژ پشت( فلک )       

   مرا برکشید و به زاری   بکشت ( 6 ) »

   و بالاخره:

      « ازین خویشتن کشتن اکنون چه سود       

       چنین رفت و این بودنی کار بود ( 7 ) »

      در ابیات پایانی نیز بارِ دیگر فردوسی بر مقدّر بودنِ مرگ سهراب صحّه می گذارد وآن ، زمانی است که رستم از شدّتِ درد  و غم ، قصدٍ جان خود می نماید و می خواهد خود را از این زندگیِ پر نکبت خلاص نماید، در این هنگام بزرگان و پهلوانان لشگرِ ایران لب به پند می گشایند و کشته شدنِ سهراب را  نتیجه ی روان شدنِ قضا و قدر بیان می کنند و بدین ترتیب بارِ غمِ مرگِ فرزند را  از دوشِ پدر برمی دارند ، از آن جمله است:

    « بدو گفت گودرز کاکنون چه سود؟           

    که از رویِ گیتی برآری تو دود ( 8 ) »

      « تو بر خویشتن گر کنی صد گزند           

     چه آسانی آید بر آن ارجمند؟ ( 9 ) » 

     « اگر ماند او را به گیتی زمان          

     بماند(زنده بماند) ، تو بی رنج با وی بمان ( 10 ) »                                                                  

  « وگر زین جهان این جوان رفتنی است         

  به گیتی نگه کن که جاوید کیست؟ ( 11 ) »

   « شکاریم یکسر همه پیشِ مرگ         

   سری زیرِ تاج و سری زیرِ ترگ ( 12 ) »

      واما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که یک سلسله رویدادها و موضع گیری ها و مصلحت اندیشـی هـای شخصیت های داستان هم  در جهت گیری و تسریعِ این رویداد بی تاثیر نبوده است و افرادی خواسته یا ناخواسته ، به اراده ی خویش یا بدون اراده ، از آغازِ داستان تا پایان ِ آن ، در شکل گیریِ این تراژدی دخیل  بوده اند. در پایان برای آشکار شدنِ نقشِ این افراد ، با استناد به ابیاتی پراکنده در متنِ داستان به ذکر تاثیر گذاری آنان پرداخته می شود.

    الف خودِ سهراب (به دلیلِ تکبر و غرورِ به دور از منطق و همچنین بیانِ این نکته که :  « با وجودِ پدری همچون رستم و پسری چون من ، دیگر کسی حق تاج بر سر نهادن را در این جهان پهناور ندارد »، که هم کینه ی افراسیاب را نسبت به او برانگیخت و هم سبب گشت که بعدها کیکاووس نیز از دادنِ نوشدارو برای نجات او سرباز زند. )

     ب افراسیاب ( که با فرستادنِ سپاهیانی ، همراه با دو پهلوان به نام های هومان و بارمان به کمکِ سهراب و تاکید بر این نکته که : « پدر را نباید که داند پسر » به این حادثه ی دلخراش دامن زد.

    پ هجیر و هومان ( که هر یک به نوبه ی خود ـ یکی از رویِ کین و دیگری از رویِ مصلحت ـ زمانی که سهراب از آنها حقیقت را جویا می شود ، از بیان واقعیت خودداری     می کنند و یاریگر قضایِ آمده    می شوند.

     ت رستم ( به دلیلِ اصرار ورزیدن بر جنگ و توجه ننمودن به نداهایِ درونی سهراب و توصیه هایش:

                                                                                                                      

  « دلِ من همی بر تو مهر آورد                                 

  همی آبِ شرمم به چهر آورد ( 13 ) »

 « بمان تا کسی دیگر آید به رزم      

   تو با من بساز و بیارای رزم ( 14 ) »                                   

    ث کیکاووس ( که به دلیلِ ترس از قدرت یافتنِ پدر و پسر، از فرستادنِ نوشدارو خودداری می نماید ) 

 ................................................................................................................................................

 1-    غم نامه ی رستم و سهراب / انتخاب و شرح : دکتر شعار و دکتر انوری / 1370 / بیت 865

2-     همان / بیت 875        3-  همان / بیت 876        4-  همان / بیت 878        5-  همان / بیت 882

6-  همان / بیت 883        7-  همان / بیت 911        8- همان / بیت 946         9-  همان / بیت 947

10- همان / بیت 948     11- همان / بیت 949       12- همان / بیت 950      13- همان / بیت 826

14- همان / بیت 825                                                     

و ادب فارسی شماره ی 81